Blog

18 feb 2016 Door: Wendy Soeters Categorie: Content Marketing

13 Content Marketing voorspellingen voor 2016

Vandaag vond ik dit artikel van Forbes met 13 voorspellingen op het gebied van Content Marketing. Er staan een aantal interessante voorspellingen in, dus het is zeker de moeite waard om te lezen. Hieronder heb ik het artikel vertaald dat op 15 februari op de website van Forbes is verschenen.

Content marketing is constant in beweging. De hele industrie verandert maandelijks door het verschijnen van nieuwe technologie, het verdwijnen van technologie of veranderende algoritmes.

We hebben al belangrijke veranderingen gezien in 2016, maar dit is slechts het begin. Het universum van content marketing is constant in beweging. De aanpak die we nu gebruiken, kan volgende maand achterhaald zijn. Dat is waarom je in staat moet zijn om snel te schakelen.

Hieronder wat je van content marketing kunt verwachten naarmate dit jaar vordert:

1. Persoonlijke autoriteit wordt extreem belangrijk

Als iedereen content produceert, wie en wat kun je dan vertrouwen? Deze vraag speelt continu bij afnemers en ze bepalen hiermee in welke vormen van content ze geloven en waarop ze vertrouwen. Deze vraag wordt steeds vaker beantwoord op basis van persoonlijke autoriteit. Een gezichtloos bedrijf geeft geen vertrouwen. In plaats daarvan wordt effectieve content geproduceerd door individuen die aan hun eigen platform en persoonlijke autoriteit bouwen.

2. Alternatieve methoden duiken op

Het standaard pakket aan content marketing tools is niet langer voldoende om ieder deel van de bevolking te bereiken. We maken de opkomst van alternatieve content methoden mee, in het bijzonder live video (bijvoorbeeld: Periscope).

3. Betaalde content is gewild

Het is ironisch om te denken dat iets als gratis en in overvloed aanwezige content geld kost, maar we zien het al gebeuren. Voor klanten is het als vanzelfsprekend dat iets waar ze voor betalen een grotere waarde heeft, dan iets dat gratis en vrij beschikbaar is. Slimme marketeers slaan een munt uit hun content (red: monetizing is een steeds meer gehoorde term), zodat dit bijdraagt aan de waarde en het verbinden van gebruikers.

4. Content marketing wordt een vast onderdeel van de meeste marketing plannen

Content marketing bereikte zijn kantelpunt ongeveer 3 jaar geleden, toen er meer bedrijven wél dan niet bezig waren met content marketing. In 2016 zullen we het punt van verzadiging bereiken. De grote meerderheid van de bedrijven omarmt content als een vast en onvermurwbaar onderdeel van hun marketing strategie en budget.

5. Bedrijven gaan meer uitgeven aan content marketing

Nu content marketing gemeengoed wordt, besluiten bedrijven om meer uit te geven aan content creatie en distributie. Om ruimte te maken voor content marketing binnen het budget, nemen bedrijven afscheid van minder effectieve of oudere vormen van content.

6. Content marketing komt op de agenda bij de directie

Samen met de groei en invloed, voegen bedrijven meer leiderschap, structuur en misschien zelfs wat bureaucratie rond hun content marketing initiatieven. De directie gaat meer beslissingen over content maken. De bedrijven die het kunnen betalen, zullen Chief Content Officers inhuren, als aanvulling op de traditionele rol van CMO.

7. Interactieve content gaat uitbreiden

Interactieve content heeft de toekomst. Zodra content gebruikers door strategische interactie betrokken raken bij de content stijgen de conversie cijfers, nemen bounce rates af en plukken bedrijven hier de vruchten van. Meer interactiviteit wordt de modus operandi voor content marketing, in het bijzonder bij de meest innovatieve en flexibele bedrijven.

8. Er zijn minder social media kanalen

Het is een cliché geworden om te zeggen dat social media kanalen komen en gaan. Op dit moment is er minder sprake van komen en van gaan. Sommige kanalen zijn een belichaming van de content en social marketing wereld.  Er zal minder angst zijn over welke kanalen te kiezen en op te concentreren.

9. Effectieve betaalde content distributie wordt schaars (en duur)

Wil je content distributie verbeteren? Dan kun je beter wat geld achter de hand houden. De betrouwbare distributie kanalen worden kleiner, maar tegelijk ook veel duurder. Om de juiste content bij het juiste publiek te krijgen, zul je flink moeten betalen. Algoritmes voor organisch zoekverkeer zijn verkleind en de betaalde kanalen hebben hun businessmodellen verder ontwikkeld. Om de doelgroep te bereiken, moeten marketeers geld uitgeven voor consolidatie, distributie en doelgericht bereik.

10. E-mail marketing wordt belangrijker

Content is meer verdeeld dan ooit tevoren. Consumenten zullen verlangen naar gestroomlijnde content, direct afgeleverd in hun mailbox. Dit geeft ze de mogelijkheid om het kaf van het koren te scheiden en alleen de voor hen interessante en relevante content te ontvangen.

11. Marketeers verbeteren segmentatie

Content marketing heeft meer segmentatie nodig en marketeers hebben zich hierop aangepast. Content is niet langer een one size fits all marketing oplossing. In plaats daarvan krijgen we meer specifieke en op maat gemaakte content voor specifieke marktsegmenten.

12. Content wordt ontwikkeld op basis van persona’s

Meestal werd voor content de laatste jaren een tactiek van hagel schieten gebruikt. Simpelweg content publiceren en maar zien wie het leest. Dat werkt niet meer en marketeers weten dat. Steeds meer marketeers begrijpen de noodzaak om te bepalen wie ze willen bereiken en hoe met deze doelgroep in contact te komen. Ted Rubin, een toonaangevende marketing strateeg, noemt dit “mensen digitaal aankijken” (red: hij heeft hierover een boek gepubliceerd).

13. Conversie optimalisatie groeit door de content overload

Content overload – het idee dat er meer content is dan gebruikers adequaat tot zich kunnen nemen – is al enige tijd een geaccepteerd feit. In reactie is digitale marketing verschoven van louter content output naar strategisch gebruik van bestaande content en traffic. De schrijver van het artikel (red: Neil Patel) voorspelde aan het begin van 2015 al dat optimalisatie van conversie cijfers belangrijker zou worden. In plaats van het verkrijgen van meer traffic, verkrijgen marketeers meer conversies uit de content en de bezoekers die ze al hebben. Het resultaat is dat er slimmer gebruik gemaakt wordt van de beschikbare content.

Conclusie

Ongeacht hoe content marketing verandert, het blijft feit dat content marketing essentieel is.

De groei, het succes en de uitbreiding van bedrijven wordt nu voorspeld op basis van de aanwezigheid en levensvatbaarheid van content. Verbeter je content en je business verbetert ook.

Welke veranderingen verwacht jij in content marketing?

Bron: Forbes

Credits afbeelding: Christian Schnettelker

Share Button

Weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact op

Moove slogan