Blog

24 nov 2017 Door: Wendy Soeters Categorie: Blog

Hoe je inactieve contacten met e-mails re-activeert

Als je dit leest is de kans groot dat je de eerste stappen in e-mailmarketing al hebt ondernomen. Een goede e-mailmarketing basis begint met een registratieformulier voor het winnen van nieuwe abonnees en een adresboek waarin je de contactgegevens veilig en overzichtelijk opslaat.

Na het opzetten van je e-mailmarketing, merk je dat de eerste e-mails goed worden ontvangen. De openratio is voor jouw branche in orde en er wordt diverse malen in de e-mail geklikt. Na enkele maanden concludeer je echter dat een aantal abonnees weinig tot geen interactie meer met je e-mails vertonen. De nieuwsbrieven blijven ongeopend in de mailbox liggen, maar een uitschrijving blijft uit.

Het is niet ongebruikelijk dat sommige ontvangers inactief zijn en niet langer met je nieuwsbrieven of producten interageren. Dit vraagt echter wel om een re-activatie campagne. Deze campagne zorgt ervoor dat het contact niet compleet verloren gaat. In het beste geval doet de abonnee uiteindelijk toch een aankoop. Ze hebben zich namelijk niet voor niets ooit voor de nieuwsbrief aangemeld, dus de interesse is er zeker geweest. Het enige wat je te doen staat is het samenstellen van een krachtige re-activatie campagne waarmee je weer de interesse van de nieuwsbrief abonnee wekt.

Hoe je dat precies doet legt Megan van Newsletter2Go je in dit artikel uit.

Zo ziet een effectieve re-activeringscampagne eruit

Om te beginnen is het nuttig om te weten waarom je ontvangers zich hebben geregistreerd. Waren ze op zoek naar vouchers, specifieke producten, speciale aanbiedingen, tips of informatie materialen zoals whitepapers? Wanneer je dit weet kun je een specifieke e-mail opzetten die afwijkt van de reguliere nieuwsbrieven.

1. Nieuwe producten en diensten

Wat nieuw is, is vaak interessant. Heb je in je webshop of op de website nieuwe producten, functies of blog artikelen beschikbaar? Deel dit nieuws dan met je abonnees. Deze soort re-activatie campagnes zijn een goede manier om abonnees te overtuigen om je website nogmaals te ontdekken.

2. Het onderwerp

Stel een speciaal onderwerp samen. Het onderwerp is een van de belangrijkste aspecten in e-mailmarketing omdat het de mate van openingen bepaalt. Om de aandacht van je ontvangers te vangen, kun je bijvoorbeeld Unicode-symbolen gebruiken of een origineel onderwerp bedenken. Probeer hierbij creatief te zijn. In plaats van een klassieker te kiezen als “wij missen je”, kun je ook in het onderwerp duidelijk aangeven wat de ontvanger in de e-mail kan verwachten. Vooral wanneer u een welkom terug cadeautje meestuurt is het voor de abonnee aantrekkelijk om de e-mail te openen.

3. De afzendernaam

Tegenwoordig verwachten mensen dat e-mails specifiek op hun wensen en interesses zijn gericht, anders kun je het als bedrijf wel vergeten. Logisch eigenlijk, in een overvolle mailbox open je vaak alleen de e-mails die van op jou toepassing zijn. Een persoonlijke afzendernamen kan helpen bij het verhogen van de openratio. Een e-mail afkomstig van “Megan van Newsletter2Go” klinkt namelijk veel persoonlijker dan enkel “Newsletter2Go”. Een band scheppen met de klant is een belangrijk onderdeel van succesvolle e-mailmarketing.

4. Het open gesprek

Het kan interessant zijn om je contactpersonen direct te vragen in welke producten ze geïnteresseerd zijn of waarom ze niet meer met je communiceren. Dit geeft je de mogelijkheid om een gesprek te openen en je klanten beter te leren kennen. Bied eventueel een korting aan om de klant te motiveren om feedback te geven.

5. De verzendfrequentie

Bedenk goed wat de juiste verzendfrequentie voor je e-mails is. Je moet de juiste balans vinden tussen niet te sporadisch en niet te vaak nieuwsbrieven versturen. In het eerste geval kunnen je abonnees je makkelijk vergeten, in het tweede geval is de kans op een uitschrijving groot. Test verschillende verzendfrequenties met behulp van A/B-testing en analyseer aan de hand van rapporten welke intervallen het best presteren. Meer hierover hieronder.

6. De A/B-testfase

Het belangrijkste is om het succes van de verschillende mailings te vergelijken, zodat ze later geoptimaliseerd kunnen worden. Belangrijke statistieken zijn de klikfrequentie, aantal openingen, het conversiepercentage en zelfs de kliks gemaakte door exacte personen om je doelgroep beter te leren kennen.

Hoe maak je een reactivatie-mail?

Met een nieuwsbrief software is het maken van dit soort campagnes eigenlijk erg eenvoudig. Eerst moet je alle inactieve ontvangers in het adresboek selecteren. De periode van inactiviteit bepaal je zelf, dit kan enkele weken maar ook een half jaar zijn. Je kunt ook bijvoorbeeld de open- of klikratio in de laatste 2,3 of 6 maanden gebruiken en ontvangers selecteren die geen interactie met je e-mails hebben vertoond daarop selecteren.

Vervolgens kun je een van de bovenstaande reactivatie-mailsoorten naar de groep van inactieve ontvangers sturen. Wedden dat tenminste een paar ontvangers weer actief zullen zijn na uw e-mail?

Share Button

Weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact op

Moove slogan